مواد شیمیایی  موجود در بسته بندی های غذایی و مضرات آن بر سلامت انسان

 20 فوریه 2014- بسیاری از مواد شیمیایی سینتتیک که در بسته بندیهای مواد غذایی بکار می روند به دلیل انتشار درمواد غذایی وارد بدن ما شده و می توانند بر سلامت دراز مدت ما تأثیر گذارند. دانشمندان محیط زیست گزارش این تحقیق را در مجله ی Epidemiology and Community Healthمنتشر کردند.

اگر چه بر تولید و استفاده از این مواد شیمیایی نظارت صورت می گیرد اما از آنجائیکه اکثر مردم هر روز با اینگونه بسته بندی ها و غذاهای فرآوری شده ی موجود درآنها در تماس هستند مقادیر کم اما مداومی از این مواد را با مواد غذایی خود مصرف می کنند.

موادی که در تماس با غذاها هستند (FCMs)معمولاً از جنس پلاستیک یا مواد سنتزی هستند که در تماس مستقیم با غذاها می باشند، این مواد شامل پوششهای غذایی، ورقه هایی که در بسته بندی نوشیدنی ها بکار می روند و درب های ظروف شیشه ای هستند.

درباره ی تأثیرات دراز مدت تماس با مواد FCMsاطلاعات کمی در اختیار است. یکی از نویسندگان مقاله می گوید: این حقایق برای دانشمندانی  که درباره ی فرضیه ی منشاء سلامت  و بیماری تحقیق می کنند و محققینی که درباره ی تأثیرات این مواد برجنین و قرار گرفتن درمعرض محیط زیست حاوی این مواد درکودکی، تغییرات فنوتیپی ایجاد شده در پاسخ به تغییرات محیطی و اپی ژنتیک و فرآیندهای مرتبط با آن تحقیق می کنند، بسیار مهم است.

دانشمندان به سه علت اصلی اهمیت قرار گرفتن طولانی مدت دربرابر این مواد شیمیایی اشاره کرده اند:

اولین علت نگرانی مصرف کنندگان درباره ی سموم خاص و شناخته شده ای از جمله فرمالدئید است که به عنوان یک ماده ی سرطانزا شناخته شده و بطور قانونی در بسته بندیهایی در تماس با مواد غذایی یا FCMsبکار می رود. بطریهای پلاستیکی که برای بسته بندی نوشیدنیهای گازدار استفاده می شوند از این جمله هستند که معمولاً حاوی مقادیر کمی فرمالدئید می باشند.

مواد شیمیایی موجود در بسته بندیهای مواد غذایی که از پلاستیک و مواد سنتزی ساخته شده اند درتماس مستقیم با مواد غذایی مصرفی ما هستند این مواد در پوششهای غذایی از ورقه های بسته بندی نوشیدنیها و درب ظروف شیشه ای بکار می روند.

دلیل دومیکه نویسندگان به آن اشاره می کنند مواد شیمیایی اخلالگر در تولید هورمونهای بدن است مانند بیس فنل Aیا BPA، tributyltin،triclosan،phthalatesکه در بسته بندیهای FCMsبکار می روند.

محققین می گویند: درحالیکه علم درباره ی برخی از این مواد همچنان درمناظره ومباحثه است و سیاست گذاران برای حفظ سود تولید کنندگان این مواد درمنازعه هستند، مصرف کنندگان بطور ناخواسته هر روز درمعرض هزاران نوع از این مواد شیمیایی قرار می گیرند.

دلیل سوم نگرانی نویسندگان استفاده از بیش از 4000 ماده ی شیمیایی شناخته شده درمواد FCMsبطور عمدی است. آنها همچنین خاطر نشان می کنند که آنالیزهای روتین سم شناسی تغییرات سلولی بر اثر FCMsها را تایید نمی کنند اما شک و تردیدهای جدی درباره ی روشهای  نظارتی شیمیایی مناسب درباره ی تولید و مقدار استفاده از این مواد وجود دارد.

اما چگونه می توان این نگرانی ها را بر طرف کرد؟ نویسندگان مقاله معتقدند: اثبات وجود ارتباط بین قرار گرفتن طولانی مدت درمعرض FCMو بیماریهای مزمن کار بسیار دشواری است زیرا ما هیچ جمعیتی که در معرض این مواد قرار نگرفته باشند به عنوان گروه کنترل نداریم. علاوه بر این به دلیل تفاوت زیاد در میزان قرار گرفتن در برابر این مواد در افراد مختلف و جوامع مختلف چنین مقایسه ای امکان پذیر نیست. دانشمندان پیشنهاد می کنند با استفاده از ارزیابیهای مبتنی بر جامعه  و بیومانیتورینگ افراد می توان ارتباط بین FCMsو بیماریهای مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و اختلالات التهابی را بررسی کرد.

در کشورهای توسعه یافته بیماریهای مزمن علت دو سوم مرگ ومیرها است که 16 درصد از این مرگ و میرها در سنین زیر 60 سالگی اتفاق می افتد.

از آنجائیکه اکثر مواد غذایی بسته بندی شده  به دست مشتری می رسند و اکثر جوامع از این مواد بمقدار زیاد استفاده می کنند مهمترین اقدام پر کردن هر چه سریعتر خلاء اطلاعات در این زمینه است.

در سال 2013 مجله ی Medical News Todayنتایج مطالعه ای را منتشر کرد که در آن پیشنهاد شده بود زنان باردار باید از در معرض قرار گرفتن در برابر اینگونه مواد شیمیایی هوشیار باشند.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/272910.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا